bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
opheffen egalisatiereserve huur- en erfpachtgronden | 1.264 | ||||
implementatiekosten Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging | -750 | -690 | -630 | ||
overdracht overige milieutaken Omgevingsdienst Flevoland | -142 | -103 | -103 | -103 | |
neutrale wijzigingen | -387 | -333 | -333 | -333 | -333 |
totaal | 877 | -1.225 | -1.126 | -1.066 | -436 |
Opheffen egalisatiereserve huur- en erfpachtgronden
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
opheffen egalisatiereserve huur- en erfpachtgronden | 1.264 | ||||
Uit deze reserve kunnen we eventuele verliezen op de gronden die wij verhuren of in erfpacht hebben uitgegeven betalen. We stellen voor om de egalisatiereserve op te heffen. We hebben als gemeente één centrale egalisatiereserve. Dat is de saldireserve. Dat betekent natuurlijk wel dat tegenvallende huurinkomsten in te toekomst ten laste van het perspectief komen. Dit geld ook voor bijvoorbeeld eenmalige verkoopkosten of saneringskosten en verkoopopbrengsten voor gronden die we gaan verkopen. Om deze kosten te betalen begroten we vanaf 2021 hiervoor structureel € 0,2 miljoen aan verkoopkosten en € 0,2 miljoen aan verkoopopbrengsten. We zien nu ook dat bijvoorbeeld huurders door de corona vaak om uitstel van betaling vragen. Hier zit wel een risico in op tekorten. |
Implementatiekosten Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
implementatiekosten Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging | -750 | -690 | -630 | ||
Voor de invoering van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging (Wkb) is in het verleden incidenteel geld beschikbaar gesteld. Hiermee betalen we de invoeringskosten tot en met 2021. We verwachten dat de wetten op 1 januari 2022 in gaan. Maar ook daarna moet er nog werk worden gedaan. We vragen nu extra geld voor de invoering van deze wetten voor de jaren 2021 t/m 2024. Het extra geld is nodig voor: Er moet een 'omgevingsvisie' worden gemaakt. Een 'omgevingsvisie' is een plan waarin staat hoe de stad er op de langere termijn uit moet zien. Het gaat hierbij ook om cultureel erfgoed, energie, landbouw, landschap, milieu, natuur en water. Dit plan maken we samen met de inwoners en de gemeenteraad. Verder moeten we ook nog 'omgevingsplannen' maken. In zo'n plan staan alle regels die van toepassing zijn op onze fysieke leefomgeving. Deze plannen komen in de plaats van bestemmingsplannen. De implementatie vindt gefaseerd plaats tot 2029, waaronder de tweede fase van de Wkb (vanaf 2025). Onzeker is welk budget hiervoor nodig is, en of het Rijk ons daar nog voor compenseert. Voor het nadelig structurele effect op onze legesinkomsten en uitvoeringskosten, zoals genoemd in de risicoparagraaf, gaan we er in ieder geval van uit dat het Rijk ons compenseert. |
Overdracht overige milieutaken Omgevingsdienst Flevoland
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
1. hogere bijdrage overdracht lichte milieucategorie OFGV | -96 | -96 | -96 | -96 | |
2. hogere bijdrage automatiseringskosten OFGV | -7 | -7 | -7 | -7 | |
3. bijdrage voorbereidingskosten Omgevingswet OFGV | -39 | ||||
De Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV) voert voor ons milieutaken uit. Een deel van de taken deden wij als gemeente zelf. De Provincie heeft ons opgedragen deze taken ook over te dragen. Het gaat om het milieutoezicht op de zogenoemde lichte categorie milieu inrichtingen. Voor deze activiteiten hanteerde de gemeente een andere (goedkopere) werkwijze dan de omgevingsdienst. Bij de begroting 2021 dachten we dat de taakoverdracht ons structureel € 250.000 zou kosten. Eind 2020 is met de OFGV een overeenkomst gesloten. Hieruit blijkt dat de kosten met ingang van 2022 nog € 0,1 miljoen hoger liggen. Ook is er structureel een extra bijdrage van € 7.000 voor gestegen automatiseringskosten. Tot slot is er in 2022 een incidentele bijdrage nodig aan de OFGV van € 39.000 voor de voorbereidingskosten van de Omgevingswet. Misschien komen er ook nog extra kosten voor onze wettelijke verplichtingen op het gebied van bodemtaken en bijvoorbeeld duurzaamheid/energie. Op dit moment wordt dat nog in beeld gebracht. Als blijkt dat er een knelpunt ontstaat komen wij daar bij de Programmabegroting 2022 op terug. |
Neutrale wijzigingen
Exploitatie Alnovum
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
baten | 975 | ||||
lasten | -975 | ||||
De verkoop van gebouw Alnovum is niet doorgegaan. Op dit moment werken we scenario's uit voor de toekomstige bestemming van het pand. Tot dat moment kunnen we geen nieuwe huurders aantrekken. De huidige huurinkomsten (€ 0,7 miljoen) dekken de kosten niet helemaal (€ 0,9 miljoen). Het tekort van € 0,2 miljoen betalen we uit de periodieke vrijval van de voorziening waardecorrectie Alnovum. Per saldo is de exploitatie daardoor neutraal. |
Actualisatie huur- en erfpachtgronden
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
baten | 492 | 441 | 441 | 441 | 441 |
lasten | -522 | -471 | -471 | -471 | -471 |
reserve | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Bij de jaarrekening hebben we geconstateerd dat de kapitaallasten en huuropbrengsten niet juist waren begroot. Met deze begrotingswijziging herstellen we dit. Daarnaast is het zo dat we de egalisatiereserve voor huur- en pachtopbrengsten bij deze perspectiefnota opheffen. Binnen het huurcomplex worden zo nu en dan gronden verkocht. Vaak worden deze gronden gesaneerd om deze te kunnen verkopen. Er wordt nu structureel € 200.000 begroot voor saneringskosten. Deze kosten worden doorbelast aan de eindgebruiker. Daarom begroten we een opbrengst uit de verkoop van deze gronden voor hetzelfde bedrag. |
Actualisatie Fonds Verstedelijking Almere
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
inkomsten | 149 | ||||
onttrekking reserve | 4.888 | 2.858 | |||
uitgaven | -5.037 | -2.858 | |||
De eerste tranche van het Fonds Verstedelijking Almere (FVA) loopt van 2017 tot en met 2021. De tweede tranche van het FVA begint in 2021 en loopt tot en met 2026. In deze begrotingswijziging hebben wij de afwikkeling van de eerste tranche verwerkt. Daarnaast hebben we de budgetten voor de tweede tranche opgenomen voor de huidige perspectiefperiode. Deze kosten worden volledig gedekt uit de reserve Fonds Verstedelijking Almere. |
Administratieve bijstellingen
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
diverse bijstellingen | -248 | -193 | -193 | -193 | -193 |
Bij de actualisatie van de meerjarenbegroting heeft een administratieve herordening van budgetten plaatsgevonden. Sommige budgetten verschuiven hierdoor over de raadsprogramma’s heen. Het betreft een veelvoud aan wijzigingen met een administratieve oorzaak.
Loon- en prijscompensatie
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
loon- en prijscompensatie | |||||
loon- en prijscompensatie | -139 | -140 | -140 | -140 | -140 |
De budgetten zijn aangepast naar aanleiding van de loonontwikkeling.