bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
gladheidsbestrijding | -500 | ||||
onderhoud bushokjes | -75 | -75 | -75 | -75 | -75 |
onderhoud groen bij treinspoor | 251 | -12 | -12 | -12 | -12 |
parkeerapparatuur en -beheer | -120 | 70 | 130 | 130 | |
reparaties aan dreven door vrieskou | -75 | ||||
neutrale wijzigingen | 560 | 367 | -11 | -11 | |
totaal | 161 | 160 | -17 | 32 | 32 |
Gladheidsbestrijding
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
gladheidsbestrijding | -500 | ||||
In de begroting is structureel € 0,7 miljoen opgenomen voor gladheidbestrijding. De werkelijke kosten zijn sterk afhankelijk van weersinvloeden. In 2021 is incidenteel een aanvullend bedrag van € 0,5 miljoen nodig. Dit heeft twee oorzaken: |
Onderhoud bushokjes
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
onderhoud bushokjes | -75 | -75 | -75 | -75 | -75 |
In 2007 hebben wij een contract met een marktpartij gesloten. Deze marktpartij verkoopt reclame op onze bushokjes. De marktpartij betaalt ook het dagelijks onderhoud van deze bushokjes. Dit kost € 75.000 per jaar. Het contract loopt dit jaar af. Het onderhoud van de bushokjes zal vanwege de huidige marktomstandigheden geen onderdeel meer uitmaken van de nieuwe aanbesteding. |
Onderhoud groen bij treinspoor
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
onderhoud groen bij treinspoor | 251 | -12 | -12 | -12 | -12 |
We hebben afspraken gemaakt met Prorail over het onderhoud van het groen rondom het treinspoor. Prorail heeft de gemeente gevraagd om dit onderhoud te doen. Het gaat om het maaien, snoeien en het onderhouden van het groen bij opstelplekken voor treinen en vluchtpaden. Prorail betaalt de gemeente hiervoor een eenmalige afkoopsom van € 263.000. De jaarlijkse kosten bedragen € 12.000 (vanaf 2021). |
Parkeerapparatuur en -beheer
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
hergebruik parkeerapparatuur | -20 | 130 | 130 | 130 | |
niet ingevulde bezuiniging meldkamer | -100 | -60 | |||
De parkeerterreinen in Almere Stad zijn omgezet van slagboomparkeren naar straatparkeren. De hierdoor vrijgekomen oude parkeerapparatuur kan hergebruikt worden in Almere Buiten. Hierdoor kan de totale vervanging een aantal jaar uitgesteld worden. Dit leidt tot een incidenteel voordeel op de kapitaallasten in de periode t/m 2025. |
Reparatie aan dreven door vrieskou
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
reparaties aan dreven door vrieskou | -75 | ||||
Door de (strenge) vorst in februari is het asfalt in Almere op meerdere plaatsen flink beschadigd. Onder andere aan de Koppeldreef, de Randstaddreef, de Havendreef, de busbanen en de Grote Vaartweg zijn reparaties nodig om de verkeersveiligheid te kunnen waarborgen. Hiervoor is € 75.000 nodig. |
Neutrale wijzigingen
Handelingsperspectief Almere 2.0
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
onttrekking reserve | 600 | -600 | |||
uitgaven | -600 | 600 | |||
Met het budget worden binnen de MRA afspraken gemaakt voor de regionale bereikbaarheid, de Ecologie van het IJmeer- Markermeer en de Verstedelijking van Almere. Hiervoor hebben we in de periode van 2021-2025 € 10 miljoen gereserveerd. Voor de jaarschijf 2021 worden een aantal werkzaamheden naar voren gehaald. Het betreft voorbereidende kosten rondom de strategische interventies, waaronder het opbouwen van een kennisagenda voor Almere Pampus. Hierdoor kunnen we een goede afweging maken bij eventuele vervolgstappen. Daarnaast gaan we verder met het onderzoek naar een IJmeerverbinding in het kader van het MIRT onderzoek Amsterdam Bay Area. Eind 2021 hebben we ons onderzoek afgerond. Op basis van dit onderzoek kunnen we bepalen hoeveel we willen gaan inzetten op het gebied van wonen, werken, ecologie, natuur, landschap, recreëren en bereikbaarheid (o.a. OV-systeemkeuze). Om deze reden hebben we € 600.000 van het budget voor 2022 overgebracht naar 2021. De kosten worden betaald uit de reserve Fonds Verstedelijking Almere. |
Actualisatie Fonds Verstedelijking Almere
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
onttrekking reserve | 2.850 | -432 | -586 | 114 | 7.957 |
uitgaven | -2.850 | 432 | 586 | -114 | -7.957 |
De eerste tranche van het Fonds Verstedelijking Almere (FVA) loopt van 2017 tot en met 2021. De tweede tranche van het FVA begint in 2021 en loopt tot en met 2026. In deze begrotingswijziging hebben wij de afwikkeling van de eerste tranche verwerkt. Daarnaast hebben we de budgetten voor de tweede tranche opgenomen voor de huidige perspectiefperiode. Deze kosten worden volledig gedekt uit de reserve Fonds Verstedelijking Almere. |
Administratieve bijstellingen
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
diverse bijstellingen | 864 | 664 | 304 | 304 | 304 |
Bij de actualisatie van de meerjarenbegroting heeft een administratieve herordening van budgetten plaatsgevonden. Sommige budgetten verschuiven hierdoor over de raadsprogramma’s heen. Het betreft een veelvoud aan wijzigingen met een administratieve oorzaak.
Loon- en prijscompensatie
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
loon- en prijscompensatie | -304 | -297 | -304 | -315 | -315 |
De budgetten zijn aangepast naar aanleiding van de loonontwikkeling.