Bij de Programmabegroting 2020 en Programmabegroting 2021 hebben we bezuinigingen doorgevoerd. Voor een deel moesten we deze nog invullen met concrete maatregelen. Deze bezuinigingen zijn in deze tabel opgenomen. Per bezuiniging beschrijven we de voortgang aan de hand van de volgende statussen:
Invulling bezuiniging loopt op schema | |
Invulling bezuiniging loopt niet volledig op schema en heeft extra aandacht nodig | |
Bezuiniging is niet ingevuld met harde maatregelen |
De tabel hieronder geeft de status van de bezuinigingen weer.
bedragen x € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
bezuiniging | status nieuw | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
begroting 2020 | |||||
besparing ICTAR | op schema | 85 | 180 | 180 | |
besparingen DIV | op schema | 200 | 315 | 420 | 420 |
herziening welzijnsbeleid | op schema | 500 | 1.000 | 1.500 | 1.500 |
versoberen meldkamer parkeerbedrijf | incidenteel | 0 | 100 | 100 | 100 |
beheer en onderhoud | via alternatief | 900 | 900 | 900 | 900 |
evenementen | op schema | 0 | 100 | 100 | 100 |
begroting 2021 | |||||
Economische zaken | deels | 200 | 1.000 | 750 | 750 |
Jeugdhulp zonder verblijf | alles staat op PM | 1.241 | 2.641 | 4.741 | 6.741 |
Verlagen egalisatiereserve instellingen | op schema | 150 | 150 | 150 | 150 |
Wmo ondersteuningsarrangementen | alles staat op PM | 1.235 | 2.150 | 2.850 | |
Shared Savings ICTAR | incidenteel | 373 | 377 | 312 | 312 |
totaal | 3.664 | 7.903 | 11.303 | 14.003 |
De invulling van de bezuinigingen voor 2021 is nog niet zeker gesteld. Hieronder lichten wij dit verder toe.
Besparing ICTAR
We verwachten dat deze besparing wordt ingevuld door natuurlijk verloop en het niet invullen van vacatures.
Besparing digitale informatievoorziening
We hebben bespaard door vacatures niet in te vullen. Vanaf 2022 staat er nog € 71.000 open en vanaf 2023 nog een bedrag van € 176.000. We verwachten dat dit volgens plan zal worden ingevuld.
Herziening welzijnsbeleid
Deze bezuiniging wordt als volgt ingevuld:
- Het stopzetten of anders betalen van subsidies die niet passen bij de keuzes in het welzijnskader per 2021. Dit levert € 550.000 op. Hiervan gaan we € 140.000 vanaf 2021 invullen. € 410.000 voeren we vanaf 2022 door. Het gaat bijvoorbeeld om subsidies aan de Meester, speelhaven en andere partners.
- Door het in 2020 overgebleven geld van € 360.000 in te zetten. Dit is een eenmalige oplossing voor 2021.
- Door vanaf 2022 het budget voor buurtcentra met € 200.000 te verlagen
- Door formele ondersteuning te voorkomen of te verminderen: In totaal levert dit € 750.000 op. € 250.000 wordt vanaf 2022 ingevuld. We gaan hier trajecten schrappen die beperkt bijdragen aan het voorkomen van formele ondersteuning. Vanaf 2023 gaan we hierop nog € 500.000 extra bezuinigen. Dit gebeurt op projecten van Humanitas of de VMCA waarbij vrijwilligers intensieve thuiszorg of opvoedhulp bieden.
- Geen investeringen in welzijnsfuncties in nieuwe en nog te ontwikkelen gebieden, zodat er geen groter tekort op het welzijnswerk ontstaat.
Versoberen meldkamer parkeerbedrijf
Bij deze bezuiniging was het de bedoeling om de dienstverlening van de meldkamer parkeerbeheer te versoberen. Dit was mogelijk bij een nieuwe aanbesteding van het contract. In 2020 hebben we echter gebruik moeten maken van de optie om het huidige contract voor parkeerbeheer te verlengen. Mede door de coronacrisis is het niet gelukt om op tijd een nieuwe aanbesteding uit te voeren. Het huidige contract loopt nu tot augustus 2023. Tot dat moment kan de bezuiniging niet worden ingevuld. Voor de jaren 2021-2022-2023 kan het nadeel tijdelijk worden opgevangen met een voordeel op de vervanging van de parkeerapparatuur.
Beheer en onderhoud
In de begroting 2020 is besloten om € 0,9 miljoen te bezuinigen op het dagelijks verzorgend onderhoud. Deze bezuiniging moet worden ingevuld door nieuwe gebieden zo in te richten dat het beheer goedkoper wordt. Het duurt een tijd om dit te realiseren. Elke keer als we een nieuwe wijk opleveren, moeten we een stukje van de bezuiniging realiseren. Dat lukt vaak nog niet. De bezuiniging is daardoor nog niet gerealiseerd.
Financieel lossen we dit nu steeds op door groot onderhoud en vervangingsprojecten uit te stellen. Dat leidt tot minder kwaliteit in de stad en een toename van de onderhoudsachterstand. We handelen hiermee niet volgens de afspraak om nieuwe gebieden goedkoper in te richten. Als we dat niet kunnen of willen moeten we deze bezuiniging anders oplossen of terugdraaien.
Evenementen
We voeren 2 maatregelen door:
- we verhogen vanaf 2022 de evenementenleges, vooral voor grote evenementen. Dit kan omdat onze leges relatief laag zijn in vergelijking met andere gemeenten.
- we indexeren vanaf 2022 de huur voor het evenementenstrand (met terugwerkende kracht). Dit kan omdat we de afgelopen jaren geen prijsstijgingen hebben doorgevoerd.
We voeren dit pas door vanaf 2022. Dit heeft te maken met de coronacrisis. We vinden het niet passend om nu de leges en de huur te verhogen. De geplande bezuiniging 2021 is daarom bij de Programmabegroting 2021 al teruggedraaid.
Economische zaken
Economische Ontwikkeling heeft de opdracht gekregen om vanaf 2023 structureel € 750.000 per jaar te bezuinigen. Hiervan dient € 450.000 op apparaatskosten gevonden te worden en € 300.000 in de programmagelden. De bezuiniging op de programmakosten wordt ingevuld door het tarief voor Amsterdam in Business tijdelijk te halveren. Verder besparen we € 20.000 op marketing rondom logistieke bedrijven en versoberen we arbeidsmarkt en onderwijs. Hier besparen we € 80.000 per jaar, door minder uit te geven aan nieuwe plannen tot omscholing van de beroepsbevolking. Op ICT Tech besparen we structureel € 100.000. We gaan minder doen aan acquisitie van regionale of landelijke programma's en minder besteden aan marketing en communicatie.
We vullen de besparing op de bedrijfsvoering voor € 70.000 in door een bijdrage uit de grondexploitatie voor acquisitie. Op formatie voor beleidsnota's rond horeca en standplaatsen besparen we € 150.000. Tenslotte besparen we ook nog € 230.000 op accountmanagement, minder evenementen en bedrijfsbezoeken, minder ontvangsten etc.
Jeugdhulp zonder verblijf
Voor de lange termijn invulling moeten nog concrete maatregelen worden uitgewerkt
De bezuiniging wordt bij deze perspectiefnota structureel met € 341.000 verhoogd. Dit komt doordat er extra personeel nodig is voor actief contractmanagement om de bezuiniging in te vullen.
De bezuiniging moet via 11 zoekrichting worden ingevuld
- Actief contractmanagement
- Strakke financiële kaders
- Regie op de hulpverlening
- Versterken toegang
- Stut en steun
- Versterken voorveld
- Versterken preventie
- Versterken efficiëntie JGGZ behandeling
- Innovatie van diensten en zorgaanbod
- Instellen harde budgetplafonds (amendement raad)
- Administratieve lastenverlichting (amendement raad)
De zoekrichtingen zijn op dit moment nog niet concreet uitgewerkt. De hardheid is daarom nog niet te beoordelen. Er zou per zoekrichting maatregelen moeten worden uitgewerkt. Deze maatregelen moeten dan weer worden beoordeeld op mogelijke effecten. Hiervoor moet een monitor worden ontwikkeld waarin de indicatoren per maatregel worden bepaald.
Bij de begroting is afgesproken dat er nu businesscases zouden liggen met concrete maatregelen en benodigde investeringen. Deze zijn er dus nog niet.
Voor de korte termijn heeft de taskforce jeugd besparingsmaatregelen in beeld gebracht
De taskforce is de eerste concrete invulling van bovengenoemde zoekrichtingen. De taskforce is hierbij aan de slag gegaan om maatregelen uit te werken voor de eerste 4 zoekrichtingen.
Dit is gedaan door in gesprek te gaan met 6 grote zorgaanbieders. Met de aanbieders is gekeken naar wat de oorzaken zijn van de groei van de jeugdhulp uitgaven en welke maatregelen er mogelijk zijn.
Uit de eerste besprekingen met 6 aanbieders zijn de volgende maatregelen gekomen:
Maatregel | Mogelijke opbrengst eerste gesprekken |
---|---|
Aangescherpte richtlijnen inzet groepsaanbod behandeling psychiatrie | Nog niet gekwantificeerd. Er bestaat nu nog geen product voor groepsaanbod behandeling psychiatrie, terwijl deze zorg wel wordt geleverd. Wordt nu als individuele zorg gedeclareerd. |
Stopzetten niet erkende interventies | Stopzetten van 1 dure zorgvorm levert € 0,2 miljoen op en voorkomt verdere groei |
Scherper monitoren op declaratietermijnen | Door te late declaraties van aanbieders is prognosticeren van de te verwachten uitgaven nog onvoldoende betrouwbaar en is tijdig bijsturen nog niet goed mogelijk. Er zijn diverse acties uitgezet de aanbieders te sturen op tijdig declareren. |
inzet van zorg conform contract | Door deel van aanbieders wordt bij de inzet van zorg regelmatig een verkeerd product gedeclareerd met een te hoog tarief, hierop is met deel van de aanbieders reeds afspraken gemaakt over declareren op het juiste product. Deze actie wordt uitgebreid naar de overige aanbieders. Het effect hier van is nog niet gekwantificeerd. kindercentra kunnen we naar verwachting € 0,2 miljoen besparen. |
Samenloop van jeugdhulp met verblijf monitoren/analyseren en met aanbieders bespreken | Ingeschat effect van € 0,5 miljoen. Vraag is wel of druk op contract Jeugdhulp met verblijf toeneemt |
Bepalen signaalwaardes om strakker te kunnen sturen op financiële kaders | Moet nog nader worden onderzocht |
Bij toewijzing aanbieder vooraf aangeven welk zorgproduct, en in welke mate deze, nodig is | Moet nog nader worden onderzocht |
Informatiepositie gemeente verbeteren om beter gesprek aan te kunnen gaan met aanbieder | Dashboard Jeugdhulp zonder Verblijf is in de afgelopen periode uitgebreid en verbeterd waardoor aanbieders beter bijgestuurd kunnen gaan worden. |
Gezien de oogst uit de eerst gesprekken willen we de inzet van de taskforce vergroten naar andere aanbieders;
Om te kunnen besparen moeten de maatregelen worden geïmplementeerd en worden vastgelegd
Er lopen nu losse acties vanuit de gesprekken die zijn gevoerd. De maatregelen moeten uiteindelijk worden geïmplementeerd. En dit moet ook weer worden vastgelegd in afspraken met de zorgverleners en interne werkprocessen en werk afspraken. Dit is nu nog niet gebeurd. Ook is er geen totaaloverzicht (monitor) van alle maatregelen die lopen. Dit heeft dus extra aandacht nodig.
Verlagen egalisatiereserve instellingen
Bij de Algemene Subsidie Verordening is een plafond ingesteld voor de omvang van de egalisatiereserve bij instellingen die subsidie van ons krijgen. Het plafond is 10% van de subsidieontvangst. Wij vinden dat gemeenschapsgeld bij instellingen niet op de plank moet blijven liggen. Vanaf dit subsidiejaar gaan we bij de instellingen waar de reserve het plafond heeft bereikt, de niet uitgegeven subsidiemiddelen terughalen. Dit kan door terugvordering of door verrekening met nieuwe subsidietoekenningen. Daarmee is deze bezuiniging hard ingevuld.
Wmo ondersteuningsarrangementen
Deze bezuinigingen wordt via 6 pijlers ingevuld:
- kwaliteit
- effect meten
- bekostiging
- transformatie
- huishoudelijke ondersteuning
- klassieke Wmo
Hoewel de effecten van de maatregelen nog niet zijn te kwantificeren zien we al wel effecten van eerder ingezette maatregelen, zoals bij de herindicering. Er worden minder dure C-pakketten verstrekt dan in het begin waardoor de gemiddelde kosten afnemen. Ook lijkt de groei van het aantal klanten iets af te nemen waardoor er minder druk op het budget ontstaat. Omdat corona mogelijk een dempend effect heeft op de Wmo aanvragen staat de bezuiniging momenteel nog op oranje. Ook moeten de maatregelen nog verder worden geïmplementeerd en zullen deels pas effect hebben vanaf 2022 of bij een nieuwe aanbesteding.
De maatregelen zijn op dit moment nog onvoldoende uitgewerkt om de hardheid van de besparingen te beoordelen.
Shared savings ICT
In 2021 vullen we de taakstelling in met incidentele voordelen. We verwachten onder andere een incidentele meevaller op de kapitaallasten.
Structureel gaan we besparen door minder geld uit te geven aan de basis ICT-voorziening, contractmanagement, capaciteitsmanagement en het opzeggen van ict software contracten.